Vilnius Kilátás a városra Tauro- hegy

Tauro-hegy

TAURO-KALNAS

Bár a város turisták által kevésbé ismert területe, a helyi fiatalok kedvenc találkozó helye. Napközben a  19-20. században épült házak homlokzatában és a folyón túli városrész új épületeiben gyönyörködhetünk.

Éjszaka a város fényei tündökölnek , vagy éppen a szilveszteri tűzijátékokat  nézhetjük innen.

Télen szánkózni jönnek a fiatalok, a hegy aljában háló védi a lesiklókat, hogy ne kerüljenek ki az autóútra. Nyáron a füvön ülve lehet napozni, vagy piknikezni.

Bár a meghitt találkozások helyének tartják, azonban a parkot naplementekor, csillagfényes éjszakákon ellepik a romantikára vágyó fiatalok, és a parkolóban álló autók.

A helynek történelmi jelentősége nagyobb mint a látványa.
A hegynek sok elnevezése van, Tauro-hegy , Taurakalnis , Ördög-hegy , Ghost Hill, Bouffałowa Góra.

A legenda szerint Gediminas, a város alapítója, egy vadászat után itt pihent le, és az álmában megjelent üvöltő vasfarkas képe inspirálta őt a város megalapítására (bővebben a város alapításáról szóló bejegyzésben).

1860-as években egy vilniusi kereskedő Wiliam Chopin sörfőző céhet alapított a Tauro-hegy lábánál. Egy sörgyár épület (Taurus sörgyár) ma is áll a közelben, bár a termelés Panevėžys-be költözött.

A szovjet időszak  Művészek, tudósok egy csoportja 1907-ben  megalapították a Litván Tudományos Társaságot, amely a Tauro-hegy egy területét megvásárolta azzal a céllal, hogy egy Nemzetházat állítsanak a dombtetőre, amely a Litván kultúra központja lesz. A Világháború a tervet keresztül húzta. A Nemzetház eszméjének tiszteletére 2007-ben egy monumentális kő került elhelyezésre "A Nemzet Házának állnia kell ezen a helyen" felirattal, bár én csak a "100 éves a Nemzet Házának az ötlete" feliratot találtam meg rajta.

A Nemzet Háza helyett 1963-ban a  Pamėnkalnio Republikánus Szakszervezetek  Kultúrpalotája épült fel. 1988-ban a Litván NOB is székelt itt. Az épület ma használaton kívül van, régebben még szombatonként bolha piac működött benne, ahol a szovjet megszállás emlékeit árusították.

Az épület falán a szokásos falfestmény.
2019 október, megkezdtek az épület bontását, helyébe új művészetek palotája épül, ha minden igaz.

Most ezt láthatjuk 2020. január

Mielőtt elindulnánk nézzünk meg egy esti kilátást a hegyről.

De járjuk körbe még a területet. a hegyet keletről a Tauro utca határolja, északról a  Pamėnkalnio út, nyugatról a V. Kudirkos utca, délről pedig a M. K. Čiurlionio és K. Kalinausko utca.

Ha a látványra vagyunk kíváncsiak érdemes összekötni valamelyik más célponttal is.
Autóval utazva a Pylimo gatvé-ről a Jono Basanavičiaus gatvé-n felfelé haladva a macskaköves út mentén láthatjuk a Litván Orosz Dráma Színházat, vele szemben a Litván Vasút székházát, a sarkon   Romain Gary (író) szobrával.

Vasút székháza
A szobor története az író önéletrajzi történetéből származik, amelyet a Promise at Dawn című könyvben (La promesse de l'aube) írt, amelyben beszéli a vilniusi gyermekkorát és a Valentina nevű lány iránti csodálatát.

Nemsokára elérjük a Szt. Konstantin és Szt. Mihály Ortodox templomot, amelynek tövében le is tehetjük az autót. (Fizetős parkoló)

A templom mögötti parkba besétálva már a Tauro-hegyen vagyunk.  Elmegyünk a Házasságkötő palota vasbeton épülete mellett a Santuoku rümu parkas-on keresztül   keresztül.

Házasságkötő palota

Jobbra tőlünk a kerítés mellett, az Amerikai Nagykövetség terül el.
Ha a gyalogúton tovább megyünk alattunk egy református temető maradványait találjuk.
A hegy a szovjet időszak előtt rendezett, parkosított temető volt a Nishkovsky kápolna körül. A temetőt a háború után bezárták, a fontosabb sírokat más temetőbe helyezték át.

Így elmentünk a Kultúrpalota mellett és rövid lépcsőzéssel a Pamėnkalnio útra értünk. Előttünk egy parkoló van, így akár innen is indulhattunk volna.
Mivel az autó a másik oldalon van így visszasétálhatunk, amerről jöttünk, vagy a Tauro út kanyargós emelkedőjén megyünk vissza, a Vincas Kreves - Mickiewicz Emlékmúzeum erkélyén még integet a litván író-költő.

A hegy magaslatára érve a Jammi gyorsétteremben falatozhatunk is.
Innen vagy a hegyen keresztül, bár a Nagykövetséget megkerülve juthatunk az autóig, vagy a Tauro utca és  a K. Kalinausko utcán juthatunk az ortodox templomig.

Gyalog a Petrui Cvirkai emlékműtől egy kis ösvényen feljuthatunk a Tauro utcára, ott megtaláljuk a Jammi falatozót, ami melletti úton azonnal a Kultúrpalotához érünk.
Petrui Cvirkai emlékmű

Egy utolsó pillantás a hegyre.
cím és koordináták:
V. Mykolaičio-Putino g. 5
54.685448, 25.269101
A megjelent blogok

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Vilnius XII. Vilnius folyói és hídjai

Bevásárlás Vilniusban

Nézd meg Vilniust személyesen is!