Közlekedés Vilniusban

Közlekedés Vilniusban

Vilnius területe 400 km2, igy Litvánia legnagyobb városa, a baltikum második legnagyobb városa. Ebből a túristák mintegy 3,5 km2-et ismerhet meg, ennyi a Világörökség részét képező óváros,
(Összehasonlításként Budapest 550 km2  1 500 000 lakossal, Vilnius lakossága 550 000 fő.)
A bejegytésben az autóval, a  tömegközlekedéssel éa aa  gyalogos közlekedésről is írok, a teljesség igénye nélkül.

Közlekedés autóval



Vilniuson egy tanszeuópai folyosó megy keresztül, a Kijev - Minszk - Vilnius Klaipédia vonal. Európai számozott utak közül az E28, E85, E272 utak érintik. Mindennek ismeretében látható, hogy nem könnyű eljutni a városba.

 A KRESZ szabályai Európában egységesek, a közlekedési morál országonként eltérő. 

Vilniusban - kiemelve az ország egyéb területéből - határozott sofőrök vannak. Ha sávot akar váltani, sávot is vált! Ettől függetlenül kevés balesetet láttam, ami talán előfordul, hogy egy másfél sávnyi útba akarnak mindenáron ketten is bemenni. De szeretik a balra kisívben történő kanyarodást is. Tehát készüljünk a defenzív  közlekedésre.

De kezdjük azzal, hogy parkolni kell. A város útjainak 70%-a (a belváros 99%-a) fizetős parkoló. Lakótelepek házai között, vagy egy-egy még beépítetlen grundon meg lehet állni, a belterületen nincs probléma a közbiztonsággal.
Egy középület nyilvános parkolója, az autók szélvédője elött egy telefoszám, ha valaki ki akarna hajtani

A parkoló zónák 4  színbe sorolandók,  a parkolási napok is eltérőek. mindenütt 8 órától kezdődik a fizetés.,
-a kék zónában csak hétköznap (I-V) 8- akár 20-ig,
-a piros zónában hétfőtől szombatig (I-VI) 8-22,
-a zöld zónában hétfőtől szombatig 8- akár 21 óráig,
-a sárga zónában minden nap (I-VII) 8- akár 20 óráig díjköteles,
az táblákra figyelni kell mert az 18-24 óra közötti időtartamot is takarhat.
(vigyázni kell 1 óra eltolódás van a magyar időhöz).
A táblával jelzett foglalt parkolók a táblán jelzett időpontokon kívül a fizetett parkoló részét képezik.


Érdemes nem csak a színekre, hanem az időpontokra is figyelni. A parkolási díjat EU nemzetközi egyezmény szerint behajtják, lopós autóval,  kerékbilinccsel nem találkoztam, de az ellenőrök nem kímélnek senkit.
A fentiek hivatalos forrásból származnak, de azért érdemes megnézni az utcán a táblát, az a mérvadó.

Fontos: a zebra a gyalogosoké! Ha a gyalogos megközelíti, a zebrán övé az elsőbbség (akár satufék is kell!). Zebrán gyalogos gázolást szigorúan büntetnek.
De ha a gyalogos a mobilját nézegeti a zebrán és nem figyel az autóközlekedésre, az 20-40 euró büntetéssel járhat!
Az autós kihajtók a kapualjból már problémásak, innen az autók sokszor padlógázzal indulnak, a gyalogosokra nem sok figyelmet fordítanak.

Közlekedési lámpák, és az elindulás. Piros-pirossárga-zöld, villogó zöld és sárga fény van. Kevés a telizöld, a kanyarodás nagyon sokszor szabályzott.
A lámpa melletti kiegészítő zöld nyíl ( tábla, nem lámpa a piros lámpa mellett) engedélyezi a pirosban a jobbra fordulást, azonban a helyiek is nagy odafigyeléssel mennek, zebra előtt megállnak, a kereszteződés előtt is körbenéznek és csak akkor kanyarodnak. 2020 január 1-től a zöld nyíl tábla megszűnik, helyette a forgalomirányitó lámpákat egészítik majd ki, kanyarodás jelző kiegészítő lámpákkal. éhány kereszteződésben visszatért a zöld nyílas tábát lA forgalmi szempontból jelentősebb helyeken visszaállították azöld nya, ha valaki ilyen helyen a lámpára vár azt ledudálják. 

A folyamatos haladás a zöldben megy, a villogó zöldön még lendületből mindenki átmegy, a sárga a szemből az elénk nagy ívben kanyarodóké leginkább, akik még a pirosban is befejezik a kanyarodásukat. A piros néhány másodpercig minden irányból piros.
A lámpát az út jobboldalán, a második (ismétlő) lámpát általában nem az út felett, hanem a szemközti sarkon helyezik el. Bár a felújítások során egyre több a sáv fölé helyezett lámpa.

A városban sok a szűk egyirányú utca, ezért érdemes GPS-t használni.
A városba vezető utak reggel 8-9 óra között és délután 4-7-ig zsúfolt, de ebben az időszakban a belvárosi utak is járhatatlanok. (tapasztalat, városi főúton 7 km 25 perc), egérutak a belvárosban ugyanúgy megtelnek.
A belvárosben az átmenő forgalom 2020 nyarán megszünt, csak "hurok közlekedés" van, ezért nem érdemes a belvárosban autóval közlekedni.

Érdekességként: A litván általános rendszámok úgy néznek ki mint a magyar, csak nincs benne kötőjel, így előfordulhat, hogy az ember szembe találkozik a saját rendszámával!. (Állítólag a rendszámokat Magyarországon gyártják.) A különleges rendszámok terjedése hirtelen megnövekedett. (Ausztriából a litván rendszámú autók büntetését a magyar rendszámú autós tulajdonosának küldik sokszor!)
A zöld alapon fehér számos rendszámok a diplomáciai testületek rendszáma, a belvárosban gyakran találkozunk velük. (A Magyar Nagykövetség autói 30 X XXX rendszámuak.)
Ezek általában általában magánterületet jeleznek


Közösségi közlekedés

Vilniusban autóbuszok, és trolibuszok közlekednek, természetesen taxi is használható.

Autóbuszok 88 vonalon (városon kívülre még három) közlekednek, napközben 6 szakaszon párhuzamos gyorsjárat is van. Emellett 25 trolijárat is található, valamint éjszaka 6 járat van. A repülőtérről 6 irányba, és a központba egy éjszakai busz indul. A vasútállomásról is több irányba indulnak a járatok.A legtöbb járat alkalmas mozgássérültek utazására is (bár ismerve a buszokat, ez nem egyszerű feladat).
Minden megállóban van menetrend, de természetesen a belvárosban a forgalom miatt késésekre lehet számítani. Egy-egy megállóban akár 5 járat is megállhat, figyelni kell melyikre szállunk fel.
A buszok a megálló közelében állnak meg a forgalomtól függően.

A buszokon papír alapú jegy vásárolható 1 Euróért egyszeri használatra. Létezik 30, 60 perces jegy is, ezeket trafikokban, vagy a közlekedési csomópontokban a a jegyárusító helyeken lehet beszerezni. Ha több napot töltünk a városban és igénybe vesszük a a tömegközlekedést, érdemes Vilnius kártyát vásárolni (közlekedési jegy , napi, két, vagy háromnapi stb.) A jegyet felszálláskor aktiválni kell.
Az utazási jegy érvényességét véletlenszerűen ellenőrzik, valamelyik megállóban megállva az ellenőrök felszállnak, ellenőrzik mindenki jegyét (addig nincs le-felszállás), az érvénytelen jeggyel utazókat leszállítják, és a helyszínen büntetik. 


Egy kis torlódás

A városban mintegy 8 féle taxiból (taksi) választhatunk, 1km 1 euró szerintem a legdrágább tarifa.

Gyalogos közlekedés

A belvárosban sokat lehet gyalogolni, így lehet igazán megnézni a látnivalókat.
Az első tanács, kényelmes lábbelit viseljünk, mert tűsarkú cipőben lehetetlen bejárni a kövezett utakat.
Egy járható mellékutca a belvárosban
Egy iskola előtt a járda kátyújait a kreatív diákok így javítják


A bicikliút megoldás

A Gedinimas sugárúton a járda tökéletes
Macska-kő











Vannak akadályok is a járdán


Végülis reméljük, hogy
Ők vigyáznak ránk!


Eddig megjelent blogok

Az eddig elkészült további bejegyzések


Megjegyzések

  1. Magyar rendszámú autóval közlekedni kellemes Litvániában: miután ugyanúgy 3 betű 3 szám a litván rendszám, illetve ugyanazzal a betűtípussal készül, mint a magyar és pár méterről az LT és a H betűk is hasonló kontúrt adnak, könnyen belesimulhatunk a helyi forgalomba... (Egy különbség van: a litván rendszámon a betűk és a számok között nincs kötőjel, míg a magyaron igen.)

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. De sokkal szabálytisztelőbbek a litván autósok, mint a magyarok.
    Csak egy példa: minden rendőrautó tartozéka a kézi lézer sebességmérő és a rendőrök használják is azokat. Ezért lényegében alig van gyorshajtás az országban.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Vilnius XII. Vilnius folyói és hídjai

Bevásárlás Vilniusban

Nézd meg Vilniust személyesen is!