Vilnius utcái 3. Pylimo gatvé és mellékutcái

Pylimo út és mellékutcái

A Pylimo út nem szerepel  az útikönyvekben, pedig ha az ember utazik, vagy sétál az óvárosban, előbb utóbb belebotlik.
Az út egy közlekedési gerinc, észak-dél irányban húzódva. Bár egyik irányban csak a tömegközlekedés színtere, de visszafelé minden jármű számára nyitott.
Több mellékutca vezet belőle az óvárosba, ezeket is bejárhatjuk most.

Másik nevezetessége, hogy az út az óváros határa, a városfal mentén húzódik.
A neve is ezt takarja, pylimas, jelentése sánc.
De kezdjük az elején, vagy végén, nézőpont kérdése.

Vasútállomás (Stotis)
Ha a vasútállomás a kiinduló pont, akkor a Geležinkelio (Vasút) úton haladva egy trafóházat láthatunk, egy rozoga lépcső mellett.

A trafóház dísze
Tulajdonképpen egy háromszög területre értünk, amely bohósága, vagy meghökkentő képe a városra jellemző.
Egy grillbár, Keulė Rūkė és egy sörkert, Vijokliai fala és udvara így néz ki:

Amerika és Oroszország csókja
A falfestmény már nem látható 2019 nyara óta!

De a túlsó oldalon is találunk egy képet
A városban a falakon lévő képek elterjedtek, hozzá tartoznak a városképhez. Sokat neves művészek alkotnak, de létezik névtelen is.

Ha ettünk egy grill tálat, vagy ittunk egy sört, menjünk tovább az úton. Itt még szűk az úttest és a járda, így át kell vergődni a parkoló autók között.
Elmegyünk az Euro Park bevásárló-hely jellegtelen acél és üveg épülete mellett,

amelyet a sarkon álló piachoz építettek. De ha elérjük a következő csomópontot, akkor a piac csarnok épületét már érdemes megnézni.
Turgus Hall (Piaccsarnok)
De láthatjuk a  Millio papímadarai festményt a Central Poliklinika egyik épületén

Pylimo g. 56.
A túlsó oldalon a felújított Alexa szálló áll.
Az úton tovább látható épületek látványa is megfoghatja az embert.

A csomópont becsatlakozó utcáit nem sorolom, ezek egy városnézés során nem különösebben érdekesek, autózás közben a GPS úgyis eligazít.
A nyugati irányba induló főút, a Bazilijonų (Baziliták) út, amely szintén követi a várfal vonalát, ezen juthatunk el a Hajnal kapuig.
De vissza a Pylimo  útra.

Pylimo g. 49-es ház homlokzata

Egy felújított homlokzat

A rendőrség épülete
A túlsó oldal

A rendőrség épületét elhagyva a várfal egy részletével találkozunk.
A következő mellékutca a Rūdninkų utca, amely Rūdninkų skvras-on (kiszögelés, egy kis tér) keresztül a Városházáig (Rotušė) vezet.
A mellékutcákról a Pylimo út bemutatása után ebben a bejegyzésben írok.

Ha tovább megyünk a Tojás szobrot láthatjuk.
A húsvéti tojás (Margutis)
A tojás rövid történetét az Užupis városrész bemutatásánál írtam le.

A tojással szemben tehát a Rūdninkų utcát találjuk, a sarkon egy kis szállodával.

Tovább haladva a túlsó oldalon a Zsinagóga épületét láthatjuk.
A Vilnius Kórus Zsinagóga, 1903. szeptemberben nyílt meg a zsidó újév ünnepe alatt. A Zsinagógát Mauritiusi stílusban építették, a második emeleten női szakasz és kórus található. Ez az egyetlen zsidó imaház, amely a második világháború óta fennmaradt több mint 100 zsinagógából és imaházából.
A Zsinagóga épülete

Tovább folytatva utunkat egy kisebb térre érünk, az egyik oldalán parkoló, a másik oldalán a lévő épületben a Bizzare Étterem és Bár működik

Bizzare Étterem és Bár
Az étterem mellett befordulva Ligonies (Kórház) utcába jutunk, amely a Mindenszentek templomig vezet el, a maga köves útján. Az utcáról később.
Ligonies g.
Nemsokára egy nagyobb kereszteződéshez érünk.
A Naugarduko utca közlekedés szempontjából jelentős, az óvárost elhagyó utca, ezen az utcán felsétálva  a Gaon Zsidó múzeumcsoport Samuel Bak  múzeumát találjuk.
Samuel Bak Zsidó múzeum és Tolarencia Központ

Térjünk vissza a  kereszteződéshez. A kis tér, Jazzklub tér nevet is viseli, ahol a Chaika Cafe No2 pavilonjában fogyaszthatunk kávét.

De a tér másik merőleges útján ( a Pylimo g. névre hallgat szintén) több kis éttermet találunk.
A kereszteződés (ahol a fehér autó áll) szintén jelentős esemény színtere.

Bár a zebra már egy kicsit lekopott, de még mindig látszik a szivárványszín. A Jazzklub tér és az LMBT közösség központját köti össze. Az Európában ismert szivárványos kereszteződésből a városban nem sok maradt.
De nézzük meg az utca másik oldalát is.
A várfal hangulatával újjáépített házat találunk, amely  egy modern stílusú gangos lakóházat takar, mellette halad a Lydos utca ami a Szt. Miklós templomig vezet. A mellékutcák végén a belváros felé mindig találunk egy meghatározó épületet, templomot, a Városházát stb.

A Lydos utcáról később.

Tovább sétálva város egyik új épülete  a Modern Művészetek Múzeuma. Újjáépítés után 2018-ban adták át. Az épületben található 5 000 modern és kortárs darab gyűjteménye az 1950-es évektől a mai napig  litván műalkotásokat tartalmaz.

A Múzeum melletti utcában kávézó, borozó és étterem is található

De térjünk vissza a Pylimo útra. A túlsó oldalon a  Tiškevičiai Palota áll, egy régi lakó-palota az óvárosban. Az eredeti épület a 15. században épült, a 18. században alakították ki a barokk stílust. 1840-ben épült újjá. Ma a Gediminas Egyetem Építészeti karának ad otthont.

Szilárdság.... a hely szellemére utalva

A keresztező Trakų utca másik oldalán az Umiastowski palota áll. Jelenleg a Vilnius Klub-nak ad helyet, néha megnyitják a látogatók előtt az eredeti fényében helyreállított épületet.

A palotát a gróf halála után feleségére, a lengyel grafikus Janinara hagyta. A hölgy nagy fogadásokat tartott, és a politika sem hagyta hidegen. Az első Világháború után a grofné hadikorházat rendezett be az épületben. A szovjet megszállás alatt az épületet kifosztották, felgyújtották. 1961 óta különböző célokkal éledt újra a palota.

A sarki szobor helyén eredetileg szent Kristóf szobor állt, most egy páncélos vitéz.
Az előző két épület között indul a Trakų (Trakai) utca amelyen keresztül a Vokiečių útra vezet.
Az utcáról később.

Ha sétálunk tovább a felújítás alatt álló református templom oszlopai tűnnek fel. A felújítás 2020-ban ér végetAz épület 1830-as években épült klasszicista stílusban, dór oszlopos görög kapuval.

Szemben a Reformáció park áll, jelenleg teljes felújítás alatt áll
A park a régi állapotában (2018) és a rendezés alatt
A templom mellett egy fekvő női alak szobra látható.

Mellette befordulva a Klaipédos utcába jutunk amelyen a Szt Katalin templomhoz juthatunk.
A Pylimo úton tovább haladva már látjuk az út végét, de még találunk jellegzetes épületeket.

Még közben egy jellegtelen mellékutcát találunk, a Palangos utcát, amely a spanyol pezsgők bárjához a The Bubbles, Champagneria-hoz vezet.

A Pylimo túloldalán a K. Kalinausko utcán a Fank Zappa térhez jutunk. Egy kicsit később visszatérünk ide.

Ha a Pylimo úton tovább megyünk, a felújítás alatt álló (2019) épület a Gaon Zsidó múzeumcsoport tagjához, Közösségi házhoz érünk. A felújítás után a Litván Zsidók és Identitás Kulturális Múzeuma néven működik tovább korábbi szépségében.

Az utca végét egy hitelintézet épülete zárja ezen az oldalon.

A tulsó oldalon az utolsó épület a Poliklinika vasbeton központja. Ide azonnal visszajövünk, nem gyógyítás céljából. hanem egy új látnivaló miatt.

Az utat  Petrui Cvirkai emlékmű által határolt park zárja le.
Petrui Cvirkai (1909-1947) költő, író, műfordító, politikai munkássága vitatott. A szobor messziről Ady Endrére emlékeztet.

A Pylimo útról a  Pamėnkalnio (domb) úton kerülhetjük meg a Tauras hegyet, a Jogailos utcán a Magyar Nagykövetséget találjuk, illetve az Islandijos utcán a Radvila palotához érhetünk.

De térjünk vissza a Poliklinika épületéhez, illetve a mögötte lévő parkhoz. Itt található Kappa emlékműve. Bár Kappa sosem járt Litvániában, de a művészete meghatározta a litván jazz életet.

Litván módra az emlékmű mögötti falfelületek falfestményekkel díszített.

A mellékutcák

Folytatás itt Pylimo utca mellékútjai amelyeken elérhetjük az óvárost, / érdekességet találunk a másik oldalon

Rūdininkų g.
Palagos g./K.Kalinausko g.

A megjelent blogok

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Vilnius XII. Vilnius folyói és hídjai

Bevásárlás Vilniusban

Nézd meg Vilniust személyesen is!